رنگ پلی استر ، رنگ چوب فوری ، رنگ آمیزی درها و کمد دیواری ها

رنگ ها پوشش های زیبایی هستند که به فضای اطرافمان جان می بخشند، هر چند که رنگ هایی مثل پلی استر در ظاهر بی رنگ هستند اما خاصیت محافظت کنندگی آنها باعث شده تا به عنوان رنگ مخصوص لوازم چوبی به کار برده شوند.

آیا به رنگ لوازم چوبی منزلتان توجه کردید!؟ چوب یکی از جنس های پرطرفدار در چیدمان و دکوراسیون منزل می باشد که به دلیل استحکام و تنوع در طرح ها بخش عمده ای از ساخت و سازهای لوازم چوبی بخصوص مبلمان را به خود اختصاص داده است، بطوریکه در اکثر خانواده ها لوازم چوبی در طرح های مختلف دیده می شود اما بافت چوب آنقدر مقاوم نیست که بعد ازنجاری و  تراشکاری مستقیم مورد مصرف قرار بگیرد، به همین جهت با یک لایه رنگ پلی استر، رنگ آمیزی و سپس وارد بازار فروش می شوند. در این مقاله شما را با انواع رنگ مخصوص چوب، رنگ چوب فوری و رنگ پلی استر آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

 

رنگ پلی استر نسل جدید لاک الکل

لوازم چوبی از جمله جنس هایی هستند که علاوه بر زیبایی دکوراسیون در فضاهای مختلفی مثل منازل مسکونی، ادارات، کافی شاپ، هتل و … استفاده می شوند و به علت گران بودن جزء جنس های لاکچری در دکوراسیون محسوب می شوند. با این وجود ترکیباتی که در چوب وجود دارد باعث ضعف و کاهش مقاوت در برای فرسایش، ضربه، رطوبت و حرارت می شود، بطوریکه در مجاورت با رطوبت دچار پوسیدگی و آفت می شود. به همین علت در گذشته از لاک الکل به عنوان پوششی براق و مقاوم برای افزایش ماندگاری و عایق شدن چوب در مقابل عوامل زیستی و محیطی استفاده می شد. اکنون با روی کار آمدن رنگ پلی استر و نیمه پلی استر با توجه به مزیت ها و برتری های بیشتر نسبت به لاک الکل، جایگاه خودشان را در بازار رنگ مخصوص چوب محکم کرده اند.

 

انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی لوازم چوبی

رنگ پلی استر

رنگ پلی استر یکی از پرکاربردترین رنگ هایی است که برای رنگ آمیزی و جلای چوب استفاده می شود. طبق نظر متخصصان رنگ سازی و استادان رنگ آمیزی چوب، رنگ پلی استر ترکیبی است که از رزین های پلی استر اشباع شده و هیچگونه روان کننده یا مواد شیمیایی دیگری در آن وجود ندارد. در واقع رنگ های پلی استر لاک های براق و بی رنگی هستند که بعد از رنگ آمیزی به دلیل خاصیت هاردنر، سخت می شوند و با اینکه بی رنگ می باشند، برق و جلای زیبایی به لوازم چوبی می دهند. اکنون از رنگ پلی استر به عنوان جلا دهنده های چوب استفاده می شود.

هاردنر چیست؟

پلی استر به تنهایی دیر خشک می شود و حالت ژله ای و چسبنده دارد به همین دلیل از خاصیت خشک کنندگی هاردنر در رنگ آمیزی های پلی استر استفاده می کنند. هاردنرها در بازار به دو صورت خمیری و محلول وجود دارند که بوی تندی می دهند، بنابراین رنگ آمیزی سطوح چوبی را در فضایی انجام دهید که سیستم تهویه مناسبی داشته باشد. در استفاده از هاردنر باید دقت کنید که به میزان مشخصی با رنگ پلی استر ترکیب شود، چرا که با تغییر حجم هاردنر می توان میزان سفت شدن پلی استر را تنظیم کرد و این برای لوازم چوبی مختلف فرق دارد.

 پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید از یک لایه نازک رنگ پلی استر برای جلا بخشیدن به چوب استفاده کنید از هاردنر 4 درصد استفاده کنید چراکه لایه های نازک پلی استر دیرتر خشک می شوند و حالت چسبندگی خود را حفظ می کنند اما با افزودن هاردنر می توان این مشکل را رفع کرد، در حالی که برای لایه های ضخیم رنگ پلی استر میزان زیاد هاردنر باعث سخت شدن زیاد و شکاف در رنگ جلا می شود، بنابراین است از هاردنر یک درصد مناسب تر است.

 

رنگ نیمه پلی استر

رنگ نیمه پلی استر یکی دیگر از مشتقات پلی استری می باشد که بیش از 95 درصد رنگ آمیزی چوب را به خود اختصاص داده است. تنوع رنگ در دکوراسیون چوبی منزل و مبلمان، کمد دیواری و غیره همگی حاصل رنگ آمیزی با رنگ نیمه پلی استر است.

رنگ های نیمه پلی استر در دو حالت مات و براق در بازار عرضه می شوند.  این رنگ ها بر خلاف رنگ پلی استر از رزین خالص تشکیل نمی شوند و دارای ترکیبات رزین، اوره فرم آلدئین، روغن های کوتاه و هاردنر و حلال های مثل تینر می باشند. جالب است بدانید که رنگ نیمه پلی استر بعد از رنگ آمیزی ظاهر خود را حفظ کرده و برای براق شدن نیاز به پولیش ندارند، همچنین اگر می خواهید از ترکیبات مات در فضای دکوراسیون استفاده  کنید از رنگ نیمه پلی استر مات استفاده کنید.

 

روش های رنگ آمیزی با پلی استر

رزین از موادی می باشد که در مجاورت با اکسیژن واکنش می دهد و موجب نقص در رنگ آمیزی می شود به همین علت در رنگ پلی استر از واکس های محلول استفاده می شود که به عنوان یک لایه محافظ میان رنگ و هوا قرار می گیرد تا زمانی که رنگ کاملا خشک شود. جالب است بدانید که با وجود واکس رنگ پلی استر بعد از خشک شدن مات می شود، بنابراین برای براق شدن نیاز به پولیش دارد. رنگ آمیزی سطوح چوبی مراحل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

بتونه کاری سطح چوب در مرحله اول

بتونه کاری یکی از مراحل مهم برای زیر سازی در رنگ آمیزی سطوح مختلف می باشد که به شکیل تر شدن کار کمک زیادی می کند. قبل ازینکه شروع به رنگ آمیزی سطوح چوبی کنیم ابتدا با بتونه ترک و شکاف های موجود در چوب را پر می کنیم تا سطح یکدست و بدون ترک ایجاد شود.

سنباده زدن سطوح چوبی

بعد از هر بتونه کاری برای صاف و یکدست شدن سطوح چوبی از سنباده استفاده می شود. سنباده کاری باعث می شود سطح چوب صیقلی شود و تمام برآمدگی های حاصل از بتونه کاری برطرف شوند. پس از سنباده کاری سطح صاف و یکنواختی ایجاد می شود که برای رنگ آمیزی آماده است. در سمباده زنی وسایل چوبی به دلیل اهمیت ظرافت و تمیزی تراش ها از سمباده های مختلفی نظیر سمباده دستی، دستگاه های سمباده زنی برای زیبا سازی نقوش روی چوب استفاده می شود.

آستری زدن برای زیر سازی رنگ

در رنگ آمیزی وسایل چوبی مثل سرویس تخت خواب، مبلمان، کمد دیوار، درب و غیره ابتدا باید از یک لایه رنگ به عنوان آستر روی سطح مورد نظر بزنیم، گاهی ممکن است برای پوشش بهتر و  از دو لایه رنگ استفاده شود. رنگی که به عنوان آستر انتخاب می شود برای تعیین رنگ اصلی چوب بسیار اهمیت دارد بنابراین باید با دقت زیادی انتخاب شود. برای رنگ آمیزی چوب با رنگ آستر نیازی به تجهیزات و حساسیت بالا در رنگ آمیزی نیست بلکه با  یک قلمو، تکه پارچه، ابر اسفنجی و غیره می توانید با حرکات ضربه ای تمام سطح چوب را به رنگ آستر آغشته کنید.

آغشته کردن چوب به سیلر و کیلر

سیلر و کیلر مواد مایعی هستند که برای سمباده خوری راحت سطح آستری استفاده و با پیستولت روی چوب پاشیده می شوند. این مواد برای رنگ فوری چوب بسیار مناسب هستند چرا که زود خشک می شوند. سیلر از رنگ های فوری و سفید می باشد که برای سمباده خوری در روکش های چوب استفاده می شود درحالیکه کیلرها از رنگ های فوری می باشند که در دو نوع مات و براق ساخته می شوند و بیشتر برای سمباده خوری لوازم چوبی که نیاز به جلاکاری دارند استفاده می شوند.

بتونه کاری در مرحله دوم

بعد از اینکه با رنگ های مذبور سطح چوب را آغشته کریم دوباره با بتونه ایرادها و ناهمواری رنگ را پر می کنیم که این باعث زیر سازی بهتر و حرفه ای تر شدن رنگ آمیزی چوب می شود.

سمباده ملایم با ته پوست روی چوب

ته پوست یک نوع سمباده می باشد که از پارچه هم نرم تر است و به عنوان سمباده نهایی چوب استفاده می شود. از این سمباده برای همسطح سازی نهایی کار استفاده می شود که ظریف کاری های مبلمان و تراش خوردگی های حرفه ای را بهتر نشان می دهد.

رنگ رویه در سطوح چوبی

بعد از اینکه زیر سازی لوازم چوبی به اتمام رسید نوبت به رنگ آمیزی نهایی است.  در این مرحله می توانید بر حسب سلیقه رنگ مورد نیاز را از میان انواع رنگ پلی استر، نیمه پلی استر و پلی استر سفید رنگ انتخاب کنید.

نکاتی برای استفاده از رنگ پلی استر

  • رنگ پلی استر بوی زننده ای دارد بنابراین قبل از رنگ آمیزی نسبت به سیستم تهویه سالم اطمینان پیدا کنید.
  • در استفاده از رنگ پلی استر با توجه به سطوح چوبی مختلف رنگ را انتخاب کنید. برای سطوح چوبی که طرح های زیبایی دارند بهتر است از رنگ های روشن و شفاف تر استفاده کنید که زیر کار را نشان دهند، در حالی که برای سطوح سمباده کاری شده که طرح زیبایی ندارد استفاده از پلی استرهای رنگی برای پوشش لایه زیرین مناسب تر است.
  • در بتونه کاری و آستری زدن از رنگ هایی استفاده کنید که مطابق با رنگ رویه پلی استر باشند تا در زیرسازیی دیده نشوند.

رنگ پلی استر ، رنگ چوب فوری

پارس پینتر، اجرای رنگ مخصوص چوب

ما با استفاده از انواع رنگ های پلی استر ، نیم پلی استر، تمام پلی استر، مات، براق و مخصوص چوب ، رنگ آمیزی درب چوبی، کمد چوبی، کمد دیواری، مبل چوبی، تخت خواب، مجسمه چوبی و … در اتواع رنگ های سفید، طلایی، صدفی، فندقی، قهوه ای، طرح چوب و … انجام می دهیم. اگر هر یک از وسایل و مبلمان چوبی شما رنگ و رو رفته شده و نیاز به تعمیرات و بازسازی دارد، با رنگ آمیزی آن با رنگ پلی استر دیگر نیاز به خرید وسایل جدید ندارید و این وسایل به زیبایی روز اول خواهند شد.

09120573172

021-22887682

نویسنده: آمنه ظریفی– گروه تولید محتوای تیم طراحی سایت باران

رنگ پولی استر ، رنگ چوب فوری